.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
باز هم پایتخت ؛
سریال پایتخت 5 ،خوش ساخت، بد معنا
حاصل این که وقتی بدترین تصویر از ایران و ایرانی در پر بیننده‌ترین سریال سال و در بهترین وقت سال! از شبکه اصلی تلویزیون کشور پخش می‌شود، یعنی حالا حالا ها باید بدویم تا به فهمی درست از سینمای استراتژیک برسیم!

به گزارش شمال نیوز، یکی از ملاک‌های خرید سریال و یا فیلم از هر کشوری، میزان موفقیت یا فروش بالای آن اثر در کشور واکنش تهیه کننده «پایتخت ۵» به حذف نام یک نویسنده از تیتراژ سریالسازنده است.با این تعریف، سریال پایتخت به عنوان پر بیننده‌ترین سریال تاریخ سینمای ایران، قابلیت فروش و نمایش در سایر کشورها را دارد.

اما بیننده خارجی پس از مشاهده تنها دو قسمت اول این سریال چه چیزهای جذابی از ایران و ایرانی می‌فهمد!

1. در نخستین بخش سریال تا سقوط خودروی ارسطو در رودخانه، یک انطباق قرار داده شده است. جنجال و بگو مگو‌های داخل خودرو با صدای گاو!!! پخش ده بار صدای گاو لابلای سخنان بی منطق و چرت و پرت نه سرنشین خودرو، یک معنای زشت را به فکر متبادر می‌کند. ما در میان یک مشت گاو  زندگی می‌کنیم! و برای بیننده بین‌المللی این تداعی ایجاد می شود که ایرانیان مشتی گاو هستند!!!

2. انسان‌های سریال مشتی احمق‌اند! از کودکی که به چوب توالت دست می‌زند تا پیرمردی که باید هر آن مراقبش بود! در این میان نادان‌ترین فرد، اتفاقاً عقل کل این جامعه است، نقی معمولی! به راستی انسان طراز این جامعه کیست؟ واقعا در علی آباد انسان عاقلی یافت نمی‌شود و در نمایی کلی‌تر هیچ انسان عاقلی در ایران نیست؟

3. دروغ مثل همیشه ابزار اصلی آدم‌های سریال است، مشتی دروغگو! از مادری که پول را پنهانی سرمایه‌گذاری می‌کند تا فرزندی که سیگار را، تا فاتحه‌خوانی که هنوز به درون مسجد نرفته باز می‌گردد در حالی که سه بار فاتحه خوانده، تا خانواده‌ای که دسته جمعی دروغ می‌گویند برای ندیدن میهمان! چه ایرانیان دروغگویی!

4. ارسطویی که کسی به او زن نمی‌داد، اکنون حرمسرایی دارد و ...

5. و همکارانش همه معتاد! و یکی هم نظرباز!!! چه ایرانیان دوست داشتنی‌ای!

6.ایرانیانی عصبانی همچون نقی و ارسطو که کل‌کل‌هایشان اعصاب انسان را خورد می‌کند، تا رحمتی که به خاطر ندادن ماشین، گوشی را قطع می‌کند، تا مشتری سلمانی که جنجالی به خاطر هیچ ایجاد می‌کند.

7. ایرانیانی دورو و منافق و نان به نرخ روز خور! همچون رحمت و مادر ارسطو که پشت تلفن بدترین توهین‌ها را به نقی و خانواده‌اش در خودرو می‌کنند و وقتی متوجه می‌شود که صدایشان را همه شنیده‌اند به راحتی سخنشان را تغییر می‌دهند!

8. فضولی از کودکی درون خانواده‌های ایرانی وجود دارد، همچون کودکی که اخبار دعوای برادر با مادر را درون خانه به زن دایی می دهد تا فال گوش ایستادن همان کودک در میان صحبت‌های مادر و زن دایی و تا ترس از پخش شدن کلیپ دعوای جدید ارسطو و نقی در مسجد سالگرد بهبود و انتشار گسترده آن به دست ایرانیانی که آبروی افراد برایشان مهم نیست!

9. خودخواهی نقی در شلیک به چراغ روشنایی معبر عمومی، نمادی است از خودخواهی ما ایرانیان!

10. و صدها ایراد و اشکال دیگر!!!

شاید اگر از جوانان این مرز و بوم بپرسید که دوست دارید در هند زندگی کنید یا در آمریکا، در کسری از ثانیه دومی را انتخاب می‌کنند. این انتخاب یک دلیل دارد، سینمای هالیوود و سینمای بالیوود... در اولی سنگ فرش هر خیابان از طلاست!!! و در دومی گدایی، دزدی و بدبختی از سر و روی جامعه هند می‌بارد. این تفاوت ساده یک سینمای استراتژیک با یک سینمای هرهری مسلک است.

طراز سینمای امروز ایران، هرهری مسلک‌هایی مثل محسن تنابنده و سیروس مقدم تا مانی حقیقی و اصغر فرهادی، تا فرزاد حسنی و آزاده نامداری است!

حاصل این که وقتی بدترین تصویر از ایران و ایرانی در پر بیننده‌ترین سریال سال و در بهترین وقت سال! از شبکه اصلی تلویزیون کشور پخش می‌شود، یعنی حالا حالا ها باید بدویم تا به فهمی درست از سینمای استراتژیک برسیم!

به راستی کدام خارجی است که با دیدن سریال پایتخت دلش بخواهد حتی یک روز در میان ما زندگی کند؟ بیچاره سازمان گردشگردی که سعی باطلی می‌کند در جذب توریست برای درآمدزایی!

 

منبع: سینماپرس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 فروردين 1397
اولا این فیلم مشخصه که درهیچ کشوری جذابیت نداره برای اینکه گویشهای و لحجه های مازندرانی را مترجم چطوری میخواد ترجمه کنه بعدش اصلا برای مخاطب خارجی جذابیت نداره .ثانیا فیلمهای طنز خارجی را اگر نگاه کنی تمام این مسائل هست .اگر قرار باشه بسیاراتو کشیده و مبادی ادب صحبت کرد دیگه طنز نمیشه .ثانیا اساس فیلم طنز هستش فیلم جدی یاتاریخی که نیست .فیلمهای طنز خارجی را نگاه کردم تقریبا همه این مسائل هست البته بعضی جاها مثل آقای افشاری همه را حتی مادرو پدربزرگش به اسم صدا میزنه اصلا جالب نیست
پاسخ ها به این نظر
مهدي حبيبي 9 فروردين 1397
اولا طنز حد داره از حدش بگذره ديگه اسمش طنز نيست شما كه مطمئنا مازني نيستي .....مبادي ادبي
ثانيا يه آمار كلي بگير ببين بقيه چي ميگن
ثالثا: قرار نيست بغير از ايراني خوشش بياد
علی آبادی 9 فروردين 1397
اتفاقا چرت و پرت نوسینده این متن میگه .....تهیه کنندگی این سریال هم سازمانرسنه ای اوج نه محسن تنابنده عزیز....محسن فدایی داری
ناشناس 9 فروردين 1397
آقای مدیر سایت و بچه محل پنجعلی .نقی معمولی و ارسطو لطفا نظرات مخالف خودتان را هم بذارین تا مردم قضاوت کنند
ایرانی 9 فروردين 1397
حقیقت هایی که تو جامعه قرار داره تلخه...........
ایرانی 9 فروردين 1397
سلام
از حقیقت فرار نکنیم. ایران و حتی استانهای ما مدینه فاضله نیست. همه این مباحث وجود دارد. لطفا عینک رو بردارید از اینکه ادای ادم های کور را دراوریم درست ببینیم که واقعا همینطور است. کجای داستان دروغ است. نویسنده متن انتقادی تا بحال دروغ نگفته است . در جمع دوستان خود چرت و پرت نگفته است. تا بحال چشم چرانی نکرده است. تا بحال دنبال لابیگری نبوده است. تا بحال برای رسیدن به حق خود دنبال واطه نرفته است. تا بحال غیبت نکرده. الله و اکبر .نکنه دایم الوضو هستید و دایم به نماز و لحظه به لحظه زندگی از نامحرم دوری کرده ای. ای بابا خودت میدونی این فیلم نقاط مثبتی هم دارد لحظه به لحظه از در حمایت کردن و همراه پدر بودن جان میخواهد . کمی واقع بین باشید لطفاً
علی 9 فروردين 1397
سریالی است که سعی در خنداندن مصنوعی مخاطبین داره و همچنین در بسیاری موارد حرکات زشتی و بد آموزی در جامعه خصوصا قشر جوان،واقعا افتضاح شده بصضی از برنامه های سیما و متاسفم برای این افراد پر ادعا......
یه بنده خدا 9 فروردين 1397
عجب منطقی دارید شماها بابا؛ آقا این فیلم طنزه، چرا نمیخواید بگیرید؟
فیلم و سریال های جدی این سینما که معلوم الحال هستن؛ کلا در مورد ازدواج و طلاق و اعتیاد دارن فیلم درست میکنن. این بنده خدایی که نقد بالا رو نوشته، قالب فیلم رو اصلا متوجه نشده؛ قالب این فیلم طنزه، طنز. بگیرید خواهشا، کار سختی نیست؛ البته اگه بخواید بگیرید. عجب داستانی داریم ما با این ملت...
نا شناس 9 فروردين 1397
برو بابا خارجی کیلویی چند مهم اینه که ما ایرانی ها با دیدن این فیلم شاد میشیم .اصلا خودت فهمیدی چی میگی این همهطرفدار ایرانی رو ول کردی چسبیدی به خارجی ها.
نا شناس 9 فروردين 1397
دوست من تمام مواری که اشاره کردی در زندگی ما وجود داره... متاسفانه
علیرضا 9 فروردين 1397
متاسفانه تمام مواردی که ذکر شد در ما ایرانیا وجود داره البته شایدهمه این خصلتها و اتفاقات که در یک خانواده جمع شده کمی اغراق باشه که خب برای یک اثرسینمایی طبیعیست. ولی واقعیت تلخی که در اجتماع میبینیم همین مسائل گفته شده در سریال هست. متلک گویی، چشم چرانی، زن دوم گرفتن، بیکاری و بیانگیزگی جوانان، اعتیاد و ....
نا شناس 9 فروردين 1397
با عرض ادب و احترام ، بنده تا حدودی حرفهای نویسنده محترم مطالب فوق را تایید میکنم . بعنوان مثال خوشحال میشم یکی از بزرگواران نقش حضور آقای علیرضا خمسه را در این سریال برای بنده تبیین کنه ، توهینی آشکار به همه سالمندان عزیز و بزرگوار خطه طبرستان ، ایشون تنها جمله ای که در کل داستان به زبان میاره این یه جمله هست (( نهار نخردمه )) ، آیا این معنایی جز تمسخر لهجه شیرین مازندرانی و توهین به افراد سالمند و پدربزرگان عزیز و دوست داشتنی مازندرانی داره؟ درسته سریال طنز بوده و هدف خندوندن مخاطبه ولی کاش برای خندوندن یک قشر قشر دیگر رو به سخره نمی گرفتن. به نظر شما عزیزان اگر چنین سریالی در مورد سایر اقوام ایرانی نه پنج بار بلکه فقط یکبار ساخته میشد چه تبعاتی به دنبال داشت؟ آیا به همین سادگی از آن عبور می کردند یا ماجرایی شبیه ماجرای براداران فتیله ای براشون اتفاق میفتاد؟
مهندس علی 11 فروردين 1397
جالب توجه است که هیچیک از بازیگران سریال ، مازندرانی و یا حتّی تهرانی نیستند و سریال مذکور با همان اندیشه و بینش قبل از انقلاب که در خصوص بعضی اقوام و شهرها به بهانه جوک گفتن مورد تمسخر قرار می گرفتند ، ساخته شده است . ایراد اساسی که منتقدان به حق به این سریال وارد می نمایند ، این است که نقصان و نواقص یک خانواده به نام معمولی را به کلّ جامعه مازندرانی ها بست داده است و در سریال حتّی یک نفر آدم تحصیلکرده و با دانش و فرهنگ مازندرانی که دو کلمه انگلیسی صحیح ادا نماید مشاهده نمی گردد و انگار تمامی مازندرانی ها مانند خانواده معمولی هستند. به آقای سیروس مقدم ، محسن تابنده و خانم غفوری باید یادآور شد و تفهیم نمود که ایران امروز که مدرنیزه شده است مدیون همین مازندرانی ها است .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.118 seconds.